Neulottu panta - helppoja neuleohjeita

by - joulukuuta 14, 2016

Tämän talven neuloosin tuloksena olen ehtinyt tehdä muutaman pipon, tuubihuivin ja pari hiuspantaa. Neulottu panta oli niin nopea ja mukava tehdä, että jaan ohjeen nyt teillekin. Tein hiuspannat oman improvisoidun mallin mukaan, mutta tämä neule on niin yksinkertainen, että sen olisi voinut tehdä ja keksiä (ja aivan tasan varmasti onkin tehnyt ja keksinyt) ihan kuka tahansa. 

Alunperin tästä pannasta piti tulla osittain erinäköinen, mutta totesin, että vähemmän on enemmän, ja suunnitelmien mukainen toinen neuleosio pannan etuosaan sai jäädä nyt tekemättä. Itse panta on nopea tehdä ja erittäin helppo mitoittaa omaan päähän sopivaksi. Tämä nopsa ja vähäistä ajattelutyötä vaativa neuletyö valmistuu kahden tai kolmen Downton Abbey -jakson aikana ihan huomaamatta. Nopeimmat neulojat saavat valmiiksi jo ehkä yhdenkin jakson aikana.

Hiuspanta on ulkonäöltään turbaanimainen ja askeettinen. Leveä takaosio lämmittää mukavasti, ja korkean nutturakampauksen kanssa tämä on superkäytännöllinen. Etuosan muoto muistuttaa myös ihanasti rusettia, joten vaikutelma on samalla mukavan tyttömäinen ja naismainen.

Helppo ohje neulotun hiuspannan tekemiseen. Nopea ja yksinkertainen.

Neulotun hiuspannan teet helposti itse. Katso ohjeet Hiekkaleikkejä-blogista!

Neulottu hiuspanta - ohje

Tarvikkeet hiuspantaan

Hiuspannan tekemiseen riittää, mikäli sinulla on lankaa, puikot, sakset ja parsinneula.
Itse käytin neulepannoissa Novitan Isoveli-lankaa. Puikkojen koko oli 6, mutta käsialasta riippuen voit kokeilla myös esimerkiksi koon 5 puikkoja.

Neulontaohje

1. Aloita luomalla silmukat. Sopiva silmukkamäärä on 20-25 silmukkaa (Isoveli-lanka ja puikot 6). Keltaisessa pannassa olen tehnyt 25 silmukkaa, ja sinisessä 20, leveydessä on kyllä selvä ero. Jos leveyden kanssa tuntuu epävarmalta voi varmempi vaihtoehto olla 20 silmukkaa.

Neulotun hiuspannan teet helposti itse. Katso ohjeet Hiekkaleikkejä-blogista!

2. Tee kerros kerrokselta ainaoikeinneuletta. Jatka niin pitkään, kunnes neuleen pituus yltää pään ympäri, hieman venytettynä.

Kudottu hiuspanta on nopea ja helppo tehdä. Katso neuleohjeet!

3. Katkaise lanka (jätä riittävän pitkä pätkä) ja vedä se viimeisellä kerroksella silmukoiden läpi. Kiristä lankaa jonkun verran.

Helppoja neuleohjeita - Tee itse kudottu hiuspanta. Katso lisää Hiekkaleikkejä-blogista!

4. Päättele aloitussilmukoiden lanka parsinneulalla työn sisään ja sen jälkeen taittele neuleen alkuosa yhteen ja aseta juuri kiristetty loppuosa kauniisti hieman alkuosan päälle.

Neulotun hiuspannan tekeminen on helppoa. Tutustu neuleohjeisiin ja innostu!

Akuutin neuloosin iskiessä oiva käsityövälipala on neulepanta talven viimaan.

5. Ompele parsinneulalla alku- ja loppuosiot toisiinsa kiinni. Pyri saamaan ompeleet hiuspannan ulkopuolelta mahdollisimman huomaamattoman näköisiksi.

Joululahjaideoita etsivälle - neulottu hiuspanta on helppo ja nopea tehdä!

6. Päättele lanka hyvin, jotta ommel ei lähde purkautumaan.

...ja valmista. Pue päähän ja varmista, että pannan ympärysmitta on riittävä. Ihaile omien kättesi jälkiä ja nauti aikaansaavasta olosta hetki.

Talven neuleideoita, jotka on helppo ja nopea toteuttaa.

Helppoja neuleohjeita. Tee itse kaunis hiuspanta.

Tämä neulepanta sopii kivasti myös vaikka pukinkonttiin, joten kannattaa napata linkki ylös tai pinnata kuva Pinterestin boardiin, kun etsii joululahjaideoita.  Lankaa valitessa kannattaa myös muistaa, että villalanka saattaa olla kutittavaa sorttia ainakin näin aluksi. Käytön myötä ainakin omissa neuletöissä tuo kutikuti-efekti kuitenkin on kadonnut melko nopeasti.

Jos pääsit kunnolla neulomisen vauhtiin, muistathan myös helpon neuletakin ohjeen. Omalta osalta taitaa tämän vuoden hiuspantakiintiö olla täynnä, mutta seuraavaksi pitääkin sitten tehdä ihan jotain muuta! Neuloosi on ihana ja onnellinen asia!

Neulottu hiuspanta Isoveli-langasta, katso ohje Hiekkaleikkejä-blogista.

Kudottu hiuspanta Novitan Isoveli-langasta. Katso ohje!

Katso myös

1 kommenttia

  1. pannan tekeminen oli tosi tylsä\kivaa