Miksi aikuisbaletti? - 10 syytä

by - marraskuuta 22, 2017

En pidä itseäni viime vuosien kokemuksen perusteella järin liikunnallisena ihmisenä. Urheilu ja hikiliikunta eivät herätä minussa juurikaan positiivisia tuntemuksia, enkä janoa niitä. Aikuisbalettiharrastukseni on kuitenkin murtanut tämän syvän inhon muurin ja halusin hieman analysoida, mistä se johtuu. Mikä tekee tuosta harrastuksesta sellaisen, joka sopii luontevasti jopa liikuntaa ja urheilua välttelevälle?

Olen nuorempana ollut erittäin liikunnallinen, vaikka en olekaan harrastanut mitään. Pihalla leikkiminen liikunnan merkeissä oli tyypillinen ajanviete ala-asteikäisenä. Yläasteella leikit unohtuivat, mutta liikunta pysyi. Vielä lukioaikana ja pari vuotta sen jälkeen harrastin liikuntaa hyvin aktiivisesti. Useampi (2-4) ryhmäohjattu aerobic- tai muu jumppatunti viikossa oli normaali rytmi. Sitten se loppui. Elämään tuli intohimoisempia harrastuksia; valokuvaus ja musiikki.

Liikunta sai jäädä. Eikä se varsinaisesti ole palannut missään vaiheessa, vaikka aina aika ajoin saatankin pariksi kolmeksi viikoksi innostua juoksulenkeistä, tai hankkia jopa kuntosalijäsenyyden vain todetakseni ironisesti, että motivaatio käydä liikkumassa kesti sentään jopa yhden kuukauden. Poikkeus tähänkin on silti löytynyt. Nimittäin aikuisbaletti, joka täydensi jo lapsena syntyneet haaveet baletin harrastamisesta. Nyt yhteensä vajaa kaksi vuotta harrastaneena olen edelleen yhtä innostunut, mitä olin ilmoittautuessani ensimmäisille tunneilleni. Välissä on toki ollut vuosia, joihin on mahtunut muun muassa raskaus ja vauva-arki. Tunneille palaaminen on kuitenkin ollut mielessä pitkään, mutta tämä syksy vasta kunnolla mahdollisti sen jälleen arkeen sopivaksi


Mikä tekee baletista niin ylivoimaisen harrastusmuodon?

...ja nimenomaan sellaiselle ihmiselle, joka nauttii luovuudesta ja kulttuurista eikä piittaa ryhmäliikuntatunneilla hikoilusta tai kuntosalin painojen nostelusta.

1. Klassinen musiikki

Klassinen musiikki on yksi tunnin parhaita puolia. Kuuntelen klassista mielelläni myös kotioloissa, mutta balettitunneilla se nousee omiin ulottuvuuksiinsa ja saa toisaalta unohtamaan sen, että oikeastaan teenkin vain muun muassa lihaksia ja tasapainoa vahvistavia liikkeitä ja liikesarjoja. 

2. Ryhti

En ala kaunistelemaan, minulla on todella kehno ryhti. Muistan jo teinivuosilta, kun äiti kehotti pitämään hartiat takana eikä edessä. Baletista on löytynyt apua siihenkin kuin huomaamatta! En väitä, että ryhtini olisi erityisen hyvä edelleenkään, mutta parantunut se on merkittävän paljon. Ja kiinnitän siihen luonnostani nyt enemmän huomiota.

3. Ilmaisukeino

Tanssijoille tanssi on tietenkin juuri ilmaisukeino. Meillä kaikilla on tarve jollain tavalla purkaa asioita päämme sisästä ulospäin. Toiset tekevät sen kirjoittaen, toiset ottaen valokuvia ja toiset keskustellen. Tanssijat tanssivat. Olen huomannut, että tanssiminen on yllättävän vapauttavaa ja tunnin jälkeen olo on onnellinen, seesteinen ja levännyt (vaikka treeni itsessään onkin ollut viikon kovin rääkki!). Tämä ei tietenkään päde vain balettiin, vaan ihan kaikkeen tanssiin.

4. Rutiinit

Ne, mitä en nuorempana olisi osannut arvostaa tanssitunneilla, ovat rutiinit. Se, että tunnilla tehdään samoja liikkeitä viikosta toiseen, hiljalleen lisäten uusia asioita liikesarjoihin, on turvallista! Se on täydellistä sellaiseen arkeen, jossa mennään paikasta ja ajatuksesta toiseen, päivästä toiseen. Kun se yksi (tai miten monella tunnilla sitten käytkin) tunti viikosta keskittyy rauhoittuen vain ja ainoastaan niihin samoihin asioihin, joihin jokainen viikko aiemminkin (pidä ryhti, vedä vatsa sisään, ojenna nilkka ja varpaat, keskity), voit luottaa siihen, mitä tuleman pitää.

5. Itsensä haastaminen

Balettia ei syyttä kutsuta yhdeksi vaativimmista tanssilajeista. Huomaat tunneille mennessäsi kyllä miksi näin on. Ei se jalka nouse ylös ilman vaadittavaa voimaa ja kehon hallintaa. Venyäkseen on venyteltävä, venyteltävä ja venyteltävä. Parasta kuitenkin on kun seuraavalla viikolla huomaakin jalan nousevan jo hieman ylemmäs kuin edeltävillä viikoilla tai venyvänsä aiempaa paremmin. 


6. Ihmiset

Ne kanssa-aloittelevat muut aikuisbalettitunneille ilmoittautuneet ihmiset ovat kultaa. Vaikka kyseessä on melko kurinalainen ja tietyssä mielessä tavallaan joustamatonkin tanssin laji, on tunneilla ilmapiiri aina ollut erityisen hyvä. Aikuisbaletissa on se hyvä puolensa, että siellä ei esiinny kilpailuhenkeä ja aikuiset pääsääntöisesti osaavat nauraa itselleen ja ymmärtävät oman kehonsa yksilölliset piirteet. Emme kaikki mahdu mitenkään yhteen muottiin, eikä siihen tarvitse yrittääkään. Ensimmäisestä balettiryhmästäni sain muuten yhden ihanan ja tärkeän ystävänkin (jota tällä hetkellä tässä kiireisemmässä arjessa näen aivan liian harvoin!!).

7. Itsetunto

En tiedä, mutta voisin olettaa etten ole ainut, joka arvioi itsetunnonkin parantuneen tanssiharrastuksen myötä. Koen että olen ihan muutenkin ollut varustettu jo terveellä itsetunnolla (jossa ymmärrän niin omat vahvuuteni kuin heikkouteni), mutta baletti on kohentanut sitä silti entisestään. Oma keho tuntuu enemmän omalta ja tavallaan tutummalta, kun työskentelen sen kanssa säännöllisemmin. ...kun en enää laiminlyö sitä ja istu nojatuolissa tai sohvalla ihan jokaista arki-iltaa (herkkuja mutustellen). 

8. Kehonhallinta

Kehonhallinnan halusin nostaa kokonaan omaksi numerokseen, koska ajattelen ja koen, että siitä baletissa on paljolti kyse. Olette varmaan kaikki nähneet kuvia, joissa ballerina seisoo yhdellä jalalla, vain varpaiden varassa, kannatellen koko kehoa. Toinen jalka ojentuneena taakse ja kädet kauniisti, toinen ylhäällä ja toinen sivulla. (Jos ette, niin katsokaa vaikka tämä Pinterest-linkki.) Baletissa kaikki liikkeet näyttävät kevyiltä, mutta paljastuvat täysin joksikin muuksi. Baletissa vaadittava kehonhallinta on siis aivan omaa luokkaansa. Ja se parantuu tunneilla käydessä kuin huomaamatta. Samalla se on se asia, joka aiheuttaa tuskaisia ja epätoivoisia ilmeitä, hikikarpaloita otsalle ja lopulta hymyn huulille. 

9. Lisää motivaatiota

Omalta osaltani voin sanoa, että balettituntien myötä olen taas saanut ainakin 20 kertaa paremmin kiinni terveellisemmästä elämästä. Kotona tulee venyteltyä kunnolla ihan säännöllisesti ja toisinaan teen myös tunnilta tuttuja yksinkertaisia liikesarjoja. Sen lisäksi, että liikutan kehoani enemmän, syön myös herkkuja vähemmän. Lakkoilu, retkahtamis ja överi -kierre on vaikea katkaista, mutta tämänkaltaisen harrastuksen avulla on helpompi pitää yllä kohtuullisuutta, kun tavallaan ei edes kaipaa sitä jokailtaista irtokarkkipussia. Mielekkään harrastuksen myötä ja sen kustannuksella on siis helpompi muuttaa kokonaan elämäntapoja.

10. Kauniimpi vartalo

Viimeisimpänä se kaikista pinnallisin. Baletti liikuntamuotona on sen tyyppinen, että se kehittää lihaksista kauniit; ohuet ja pitkät. Baletti kehittää eritoten jalkojen lihaksia, mutta yhtä lailla myös keskivartaloa ja käsiä. Kokonaisvaltainen treeni koko keholle siis! Ja vaikka ei olisikaan pinnallisuuteen taipuva ihminen, niin tuskin meitä ketään kuitenkaan harmittaisi se, että kroppa voi ja näyttää hyvältä.

+ Taidemuoto

Tämä on varmaan omalla kohdallani myös yksi isoimpia syitä, miksi laji on lähellä sydäntä. Se on kaunista katsottavaa, jossa kehon liikkeet yhdistyvät moitteetta musiikkiin, luoden oman maailmansa, jonne voi kadota. Baletti on taidetta ja se siinä minuakin vetää puoleensa, siinä missä muukin luova tekeminen.


Kerrohan,
mikä on SUN laji - ja mikä siitä tekee parhaan just sulle?

Katso myös

0 kommenttia