Vegaaninen punajuuripiirakka

by - tammikuuta 23, 2018

Vaikka jo yli vuoden olen noudattanut pääosin vegaanista ruokavaliota sekä kokeillut ja oppinut aika monia meidän perheelle uusia ruokia ja ruoka-aineita, on vegaaninen piirakka ollut sellainen, jota en ole testaillut. ...ennen tätä vuotta.


Vieraille tykkäisin yleensä tarjota makean sijasta suolaista piirakkaa. (Sitä paitsi nykyään aika moni tuttu on jättänyt herkut muutoinkin minimiin, joten siksikin varmempi on suolainen vaihtoehto.) Aiemmin bravuurini oli feta-pinaattipiirakka, joka onkin ihan super. Se nyt kuitenkaan ei satu olemaan vegaaninen, joten tilalle piti keksiä jotain muuta. Eniten mietitytti, miten täytteestä saa sellaista soveliasta, mutta onneksi löysinkin K-Ruoan sivuilta toimivan ohjeen.

Ei yhtään yllättävää sinänsä, mutta meiltä ei kaapista kovin paljon löydy K-Ruoan ohjeessa käytettyjä täytteitä, joten päädyin tekemään piirakasta aika erilaisen. Se tässä ohjeessa onkin parasta, että täytettä voi muokata mielin määrin! Tällä kertaa teki mieli punajuuripiirakkaa.



Vegaaninen piirakka - ohje


Vegaaninen piirakkapohja

2 1/4 dl jauhoja (speltti, kaura, vehnä...)
1 1/2 dl perunajauhoja
1/2 - 1 tl suolaa
100 g margariinia
3 rkl soijamaitoa

Sekoita jauhot ja suola keskenään. Nypi jauhot ja margariini murumaiseksi taikinaksi. Lisää soijamaito ja sekoita tasaiseksi. Painele taikina voideltuun vuokaan (esim. 26cm halkaisijan vuoka). Esipaista uunissa 10 minuuttia, 200 asteessa.

Täyte

2 - 3 punajuurta
1 sipuli
kourallinen pinaattia
kourallinen kirsikkatomaatteja
2 - 3 dl soijajogurttia
mausteita (suola, pippuri...)

Pese ja keitä punajuuret. Kuori ja viipaloi ne haluamasi kokoisiksi palasiksi. Pilko sipuli ja kuullota pannulla öljyssä. Lisää joukkoon punajuuret ja pinaatti ja sekoita tasaiseksi. Levitä täyte esipaistetun piirakan päälle. Lisää viipaloidut kirsikkatomaatit. Kaada päälle tasainen kerros soijajogurttia. Halutessasi voit vielä lisätä mausteita. Paista uunissa 30 minuuttia, 200 asteessa.

Tarjoile lämpimänä.


Muista! Täytettä on helppo varioida omilla makupareilla. Esimerkiksi ihan perus tomaatti-pinaatti-sipuli -täyte toimii hienosti. Tai miten olisi esimerkiksi paprika-herkkusieni-pinaatti? Tai, ole käytännöllinen ja hyödynnä kaikki erinäiset "jämät". Yhtä lailla pohjaan saa vaihtelua käyttämällä eri jauhoja. 

...pakko vielä omasta amatöörivirheestä oppineena todeta, että soijatuotteita ei kannata korvata kauramaidolla ja -jogurtilla. Ne kun eivät hyydy ihan samalla tavalla. Vinkkinä vielä sekin, mikäli mielii käyttää tuoreita punajuuria, kannattaa ne vaikka keittää jo edeltävänä päivänä, niin piirakan teko on himpun verran vaivattomampaa.



Katso myös

0 kommenttia